יום שני, 18 במאי 2009

מבחן פסיכומטרי - שאלות סידור נתונים

סוג נוסף של שאלות הגיון בפרק החשיבה המילולית שבמבחן הפסיכומטרי הוא שאלות סידור נתונים. תחת כותרת זו של שאלות סידור נתונים כותבי מבחן פסיכומטרי למעשה חדים חידה אותה על הנבחן לפתור. כותבי הבחינה יספקו לנבחן מספר נתונים, אותם הנבחן יצטרך לעבד במהירות ועל בסיסם לענות על שאלה נשאלת. נבחן שאלה לדוגמא:
בכיתת הלימוד של קורס הכנה לפסיכומטרי של מכון "לנצמן" לומדים 40 תלמידים היושבים בארבעה טורים. ידוע כי:
- התלמידים שיושבים בטור שאינו השני מימין משועממים
- התלמידים הרדומים ישובים בין טור התלמידים המשועממים וטור התלמידים העייפים

באיזה טור יושבים התלמידים המפהקים?
א. הטור הראשון מימין או הראשון משמאל
ב. הטור השני מימין
ג. הטור השלישי משמאל
ד. אף אחת מהתשובות

חידות שכאלו וודאי מוכרות ממקומות שונים לרבים מהנבחנים. בהינתן פרק זמן סביר רובנו וודאי נוכל לענות עליהן נכונה. הקושי העיקרי אם כן הוא כיצד תחת לחץ הזמן של מבחן פסיכומטרי ניתן לקרוא ולעבד את הנתונים ולענות נכון על השאלה? קיימים נבחנים אשר מורגלים בעיבוד נתונים מהיר שכזה, אולם טכניקות עיבוד נתונים מהירות, אותן ניתן ללמוד ממדריך פסיכומטרי מנוסה, עשויות להיות קריטיות לנבחנים רבים.
תת-סוג ספציפי ושכיח למדי של שאלות תנאים הינן "שאלות שקרנים". הדינמיקה של שאלות שקרנים זהה לדינמיקה של שאלת תנאים רגילה, אולם אחד או יותר מהתנאים עשויים לציין האם דמות אחת או יותר נוהגת לומר אמת או שקר, ומתי. פתרון שאלות אלו אינו שונה במהותו מפתרון שאלות תנאים רגילות, אולם הבנת הדינמיקה וההגיון הפנימי של סוגי שאלות אלו דורש הכנה מבעוד מועד וידע הקיים ברשות מורה פרטי פסיכומטרי מנוסה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה