מטרת מאמר זה היא להציג את פרקי החשיבה הכמותית של הבחינה הפסיכומטרית.
בכל מבחן פסיכומטרי על הנבחן לצפות לשלושה פרקי חשיבה כמותית. מטרת פרקים אלו הינה לבחון את רמת הבקיאות של הנבחן במתמתיקה ויכולתו להתמודד עם חישובים ברמות שונות. בשונה מפרקי החשיבה המילולית של הבחינה הפסיכומטרית, בהם שאלות שונות בוחנות יכולות שונות (אוצר מילים, הגיון, שליטה בשפה, הבנת נקרא וכו'), כל השאלות בפרקי החשיבה הכמותית בוחנות את יכולותיו והידע המתמטי של הנבחן באופן גורף. כלומר, אף על פי שבפרקי החשיבה הכמותית קיימים סוגי שאלות שונים, על הנבחן לשלוט בכל אחד מתחומי הלימוד הנדרשים על מנת להתמודד עימם ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה. במילים אחרות, בכל אחד מחלקי פרק החשיבה הכמותית עשוי הנבחן להשאל כל אחד מתחומי הלימוד הנדרשים.
נבחן אשר יחל להתכונן לפרק החשיבה הכמותית בבחינה הפסיכומטרית יבין במהרה את היקף החומר עמו יהיה עליו להתמודד על מנת לעמוד בהצלחה בפרק זה. בין תחומי הלימוד אותם יהיה עליו ללמוד ניתן למנות גיאומטריה, משוואות, שברים, חידות מילוליות, סדר פעולות חשבון, הגדרות מתמטיות, ממוצעים, אחוזים, סדרות, חזקות ושורשים, הספקים ועוד. אכן, היקף החומר נראה מאיים למדי, ולמרבה הצער לא ניתן להתמקד רק באחדים מהתחומים הללו ולהזניח אחרים – על מנת לעמוד בהצלחה בפרק החשיבה הכמותית ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה יש ללמוד היטב ולשלוט בכל אחד מהתחומים הללו ללא יוצא מהכלל. יש לציין שאין צורך לזכור את כל הנוסחאות בעל פה – יחד עם כל פרק חשיבה כמותית מקבל הנבחן דף סימנים ונוסחאות, בו רשומות מספר נוסחאות שימושיות בתחומים השונים עליהם הוא ישאל בעמודים הבאים של הפרק. בין אלו ניתן למנות נוסחאות מתחומי האלגברה, אחוזים, חזקות, שברים, כפל מקוצר, הספק, פרופורציות, גיאומטריה (כולל נוסחאות חישוב שטח ונפח בצורות דו ותלת מימדיות) ועוד.
רוב נושאי הלימוד הכמותיים הדרושים למבחן הפסיכומטרי וודאי זכורים לרובנו מימי התיכון. ואכן, מרבית הנבחנים למדו כבר בתיכון את תחומי הלימוד הנדרשים לפרק החשיבה הכמותית במבחן. שני קשיים מרכזיים עומדים בפני מרבית הנבחנים בפרק החשיבה הכמותית. הראשון הוא ללמוד ולשלוט בכל הטכניקות הנשכחות מחדש, לאחר שנים בהן לא ביצעו יותר מחישובים פשוטים מדי פעם בפעם, ולאחר שקיוו שלא יצטרכו לפתור עוד משוואה בחייהם. הקושי השני הוא ללמוד כיצד לפתור בעיות מתמטיות מורכבות – חלקן ברמת שאלה לבגרות – בתוך פחות מדקה. זאת מאחר ובפרק החשיבה הכמותית על הנבחן לפתור עשרים וחמש שאלות, בעשרים וחמש דקות. מאיים ככל שפרק החשיבה הכמותית ישמע, בעזרת הדרכה ממדריך פסיכומטרי מנוסה כל נבחן יוכל להצטיין בפרק החשיבה הכמותית ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה. חשיבותה של הכנה אישית או בקבוצה קטנה למבחן הפסיכומטרי עשויה להתברר כקריטית לקראת פרק זה, בעיקר עבור תלמידים אשר ניסיונם עם מורים למתמתיקה ועם המקצוע עצמו אינם חיוביים במיוחד. מורים פרטיים פסיכומטרי מנוסים נוהגים להדגיש בפני תלמידיהם כי קורס ההכנה לבחינה הוא התחלה חדשה, ובפניהם כמדריכי פסיכומטרי מקצועיים ומסורים עומדת משימה אחת – להביא אתכם להצטיין במבחן הפסיכומטרי. אי הצלחה של נבחן בפרק החשיבה הכמותית (או במבחן הפסיכומטרי באופן כללי) הוא למעשה כשלונו של מדריך הפסיכומטרי במקצועו. מדריך פסיכומטרי מנוסה ומוצלח יהיה מסוגל להעביר את כל תכני הלימוד הללו בתוך שלושה-ארבעה חודשים לכל תלמיד, גם כזה אשר כלל לא ניגש לבגרות במתמתיקה בזמנו.
מעניין לציין תוצאת לוואי חיובית של ההכנה לפרקי החשיבה הכמותית. מאחר וחומר הלימוד לפרקים אלו מקביל לתכני הלימוד של התיכון והבגרות, ההכנה לפרקים אלו של הבחינה הפסיכומטרית מסירה את האבק מעל לידע שרוב הנבחנים שכחו את קיומו אי שם בסוף כתה יב'. עבור נבחנים אשר מתעדים להרשם לתחום לימודים ריאלי, כהנדסה, מחשבים ועוד, תרגולת זו עשויה להיות ברכה עם תחילת לימודיהם. זאת מאחר ורבים ממסלולי הלימוד הריאליים באוניברסיטאות והמכללות השונות דורשים מתלמידיהם בשנת הלימודים הראשונה להרשם לקורסים בהם נלמדת מחדש מתמתיקה ברמת התיכון.
לסיכום, פרקי החשיבה הכמותית שבבחינה הפסיכומטרית באים לבחון את יכולתו של הנבחן להתמודד עם בעיות מתמטיות ברמה גבוהה ובמהירות. תכני הלימוד אותם על הנבחן ללמוד לקראת הבחינה הינם בין היתר גיאומטריה, שברים, סדר פעולות חשבון, חזקות ושורשים, ושברים, אחוזים, הספק ועוד. מרבית הנושאים הללו הינם תחומים אשר מוכרים לרבים מהנבחנים משיעורי מתמטיקה בתיכון, וכעת האתגרים העומדים בפניהם לקראת הבחינה הפסיכומטרית הינם ללמוד מחדש את אותם הנושאים הנשכחים ולשלוט בהם בתוך זמן קצר (כשלושה עד ארבעה חודשים – הזמן הממוצע של קורס הכנה לפסיכומטרי), עד לרמה של פתירת בעיה מתמטית ברמה גבוהה בתוך פחות מדקה. המאמר הבא בסדרה ימשיך לסקור את פרק החשיבה הכמותית, ובו יוצגו שלושת סוגי השאלות אשר נשאלות בפרקים אלו.
בכל מבחן פסיכומטרי על הנבחן לצפות לשלושה פרקי חשיבה כמותית. מטרת פרקים אלו הינה לבחון את רמת הבקיאות של הנבחן במתמתיקה ויכולתו להתמודד עם חישובים ברמות שונות. בשונה מפרקי החשיבה המילולית של הבחינה הפסיכומטרית, בהם שאלות שונות בוחנות יכולות שונות (אוצר מילים, הגיון, שליטה בשפה, הבנת נקרא וכו'), כל השאלות בפרקי החשיבה הכמותית בוחנות את יכולותיו והידע המתמטי של הנבחן באופן גורף. כלומר, אף על פי שבפרקי החשיבה הכמותית קיימים סוגי שאלות שונים, על הנבחן לשלוט בכל אחד מתחומי הלימוד הנדרשים על מנת להתמודד עימם ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה. במילים אחרות, בכל אחד מחלקי פרק החשיבה הכמותית עשוי הנבחן להשאל כל אחד מתחומי הלימוד הנדרשים.
נבחן אשר יחל להתכונן לפרק החשיבה הכמותית בבחינה הפסיכומטרית יבין במהרה את היקף החומר עמו יהיה עליו להתמודד על מנת לעמוד בהצלחה בפרק זה. בין תחומי הלימוד אותם יהיה עליו ללמוד ניתן למנות גיאומטריה, משוואות, שברים, חידות מילוליות, סדר פעולות חשבון, הגדרות מתמטיות, ממוצעים, אחוזים, סדרות, חזקות ושורשים, הספקים ועוד. אכן, היקף החומר נראה מאיים למדי, ולמרבה הצער לא ניתן להתמקד רק באחדים מהתחומים הללו ולהזניח אחרים – על מנת לעמוד בהצלחה בפרק החשיבה הכמותית ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה יש ללמוד היטב ולשלוט בכל אחד מהתחומים הללו ללא יוצא מהכלל. יש לציין שאין צורך לזכור את כל הנוסחאות בעל פה – יחד עם כל פרק חשיבה כמותית מקבל הנבחן דף סימנים ונוסחאות, בו רשומות מספר נוסחאות שימושיות בתחומים השונים עליהם הוא ישאל בעמודים הבאים של הפרק. בין אלו ניתן למנות נוסחאות מתחומי האלגברה, אחוזים, חזקות, שברים, כפל מקוצר, הספק, פרופורציות, גיאומטריה (כולל נוסחאות חישוב שטח ונפח בצורות דו ותלת מימדיות) ועוד.
רוב נושאי הלימוד הכמותיים הדרושים למבחן הפסיכומטרי וודאי זכורים לרובנו מימי התיכון. ואכן, מרבית הנבחנים למדו כבר בתיכון את תחומי הלימוד הנדרשים לפרק החשיבה הכמותית במבחן. שני קשיים מרכזיים עומדים בפני מרבית הנבחנים בפרק החשיבה הכמותית. הראשון הוא ללמוד ולשלוט בכל הטכניקות הנשכחות מחדש, לאחר שנים בהן לא ביצעו יותר מחישובים פשוטים מדי פעם בפעם, ולאחר שקיוו שלא יצטרכו לפתור עוד משוואה בחייהם. הקושי השני הוא ללמוד כיצד לפתור בעיות מתמטיות מורכבות – חלקן ברמת שאלה לבגרות – בתוך פחות מדקה. זאת מאחר ובפרק החשיבה הכמותית על הנבחן לפתור עשרים וחמש שאלות, בעשרים וחמש דקות. מאיים ככל שפרק החשיבה הכמותית ישמע, בעזרת הדרכה ממדריך פסיכומטרי מנוסה כל נבחן יוכל להצטיין בפרק החשיבה הכמותית ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה. חשיבותה של הכנה אישית או בקבוצה קטנה למבחן הפסיכומטרי עשויה להתברר כקריטית לקראת פרק זה, בעיקר עבור תלמידים אשר ניסיונם עם מורים למתמתיקה ועם המקצוע עצמו אינם חיוביים במיוחד. מורים פרטיים פסיכומטרי מנוסים נוהגים להדגיש בפני תלמידיהם כי קורס ההכנה לבחינה הוא התחלה חדשה, ובפניהם כמדריכי פסיכומטרי מקצועיים ומסורים עומדת משימה אחת – להביא אתכם להצטיין במבחן הפסיכומטרי. אי הצלחה של נבחן בפרק החשיבה הכמותית (או במבחן הפסיכומטרי באופן כללי) הוא למעשה כשלונו של מדריך הפסיכומטרי במקצועו. מדריך פסיכומטרי מנוסה ומוצלח יהיה מסוגל להעביר את כל תכני הלימוד הללו בתוך שלושה-ארבעה חודשים לכל תלמיד, גם כזה אשר כלל לא ניגש לבגרות במתמתיקה בזמנו.
מעניין לציין תוצאת לוואי חיובית של ההכנה לפרקי החשיבה הכמותית. מאחר וחומר הלימוד לפרקים אלו מקביל לתכני הלימוד של התיכון והבגרות, ההכנה לפרקים אלו של הבחינה הפסיכומטרית מסירה את האבק מעל לידע שרוב הנבחנים שכחו את קיומו אי שם בסוף כתה יב'. עבור נבחנים אשר מתעדים להרשם לתחום לימודים ריאלי, כהנדסה, מחשבים ועוד, תרגולת זו עשויה להיות ברכה עם תחילת לימודיהם. זאת מאחר ורבים ממסלולי הלימוד הריאליים באוניברסיטאות והמכללות השונות דורשים מתלמידיהם בשנת הלימודים הראשונה להרשם לקורסים בהם נלמדת מחדש מתמתיקה ברמת התיכון.
לסיכום, פרקי החשיבה הכמותית שבבחינה הפסיכומטרית באים לבחון את יכולתו של הנבחן להתמודד עם בעיות מתמטיות ברמה גבוהה ובמהירות. תכני הלימוד אותם על הנבחן ללמוד לקראת הבחינה הינם בין היתר גיאומטריה, שברים, סדר פעולות חשבון, חזקות ושורשים, ושברים, אחוזים, הספק ועוד. מרבית הנושאים הללו הינם תחומים אשר מוכרים לרבים מהנבחנים משיעורי מתמטיקה בתיכון, וכעת האתגרים העומדים בפניהם לקראת הבחינה הפסיכומטרית הינם ללמוד מחדש את אותם הנושאים הנשכחים ולשלוט בהם בתוך זמן קצר (כשלושה עד ארבעה חודשים – הזמן הממוצע של קורס הכנה לפסיכומטרי), עד לרמה של פתירת בעיה מתמטית ברמה גבוהה בתוך פחות מדקה. המאמר הבא בסדרה ימשיך לסקור את פרק החשיבה הכמותית, ובו יוצגו שלושת סוגי השאלות אשר נשאלות בפרקים אלו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה