יום ראשון, 14 ביוני 2009

עדיין לא הבנתי – הבנת הנקרא פסיכומטרי חלק II

אז מהם בעצם קטעי הבנת הנקרא? איך הם בנויים ולמה הם בנויים ככה? מה ההיגיון הפנימי המנחה את אופן כתיבתם? ולמה בעצם חשוב לנו בתור תלמידי פסיכומטרי לדעת את כל זה?

נענה תחילה על השאלה האחרונה (למה חשוב לתלמידי פסיכומטרי להבין כיצד בנויים קטעי הבנת הנקרא), משום שהיא הקלה ביותר למענה. קלישאות בסגנון "הכר את האויב" אמנם נשמעות מצויין, ונכונות במידה מסויימת, אבל האמת פרקטית הרבה יותר – חשוב להבין כיצד בנויים קטעי הבנת הנקרא (ובעצם כל סוג אחר של שאלות) משום שאחרי שמבינים אותם יותר קל להתמודד עימם. במילים אחרות – כעקרון, תלמיד שיבין כיצד בנויה שאלה יוכל לענות עליה מהר ומדוייק יותר, ולהוציא ציון פסיכומטרי גבוה.

לקטעי הבנת נקרא לפסיכומטרי קיימת מתכונת ברורה ונוקשה, על פיה כתובים מרבית הקטעים. קטע ממוצע יהיה באורך 35-40 שורות, הוא יכלול פסקת פתיחה אשר תציג את הנושא ופסקת סגירה אשר תסכם אותו. כל מה שבין שתי פסקאות אלו יהיה הוא למעשה חלקו החשוב של הקטע – בחלק זה יתוארו הרעיונות המרכזיים לעומק, העקרונות הנידונים יוצגו בפרוטרוט ועליו ישאלו מרבית השאלות.

באשר לאופי קטע הבנת הנקרא של פסיכומטרי – מדובר לרוב בקטעים בעלי אופי אקדמאי או מדעי (פיזיקה, פסיכולוגיה, ביולוגיה, היסטוריה ועוד) אשר סביר להניח שישעמם את מרבית הקוראים. בנוסף לכך, הטקסט כתוב בשפה גבוהה בה משולבים ביטויים ומילים אשר אינם בשימוש בשפת היום-יום, כך שהטקסט גם משעמם וגם קשה להבנה. רבים מביטויים אלו ניתן למצוא במילונים המשמשים ללמידת אוצר מילים לפסיכומטרי.

עד כאן ניתוח אופן כתיבת קטע הבנת נקרא לפסיכומטרי. ברשומה הבאה, אשר תתפרסם בימים הקרובים, ינותחו עקרונות אלו, ונראה כי למרות מה שהיו רוצים שנחשוב - קטעי הבנת נקרא לפסיכומטרי הם לא באמת כל כך מסובכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה