הבעיה הכי גדולה בשינון מילים וביטויים של פסיכומטרי זה שזה בדיוק מה זה – שינון. ושינון זה פשוט לדחוס עוד ועוד ידע לקדמת המוח, שם הוא בכל רגע עשוי להעלם. רוצים דוגמא? בבקשה –
כמה ממה שלמדתם לבגרות אתם זוכרים? לא יותר מדי, הא? הסיבה לכך היא שבתי ספר ידועים לשמצה בכך ששיטת הלימוד בהם מתבססת על שינון עוד ועוד חומר, ולא הבנה.
לעומת זאת, ברגע במבינים משהו, כבר לא צריך להתאמץ לזכור אותו - הוא פשוט יושב יותר עמוק ויותר חזק בתוך הראש. רוצים דוגמא גם לזה? בבקשה –
כמה מכם יכולים להסביר לאחר מהו תפקידם בעבודה? או לתת הוראות הגעה לביתכם? או למצוא מידע על דברים שאתם מחפשים באינטרנט, כולל להכנס רק לאתרים ששווים משהו ולא להכנס לאתרי הספאם?
כל אלו נראים אולי דברים טריוויאלים שעושים כל הזמן, אבל האמת היא שמדובר בפעולות שמפגינות הבנה. לא מבינים? נבחן את מקרה מתן הוראות הגעה לבית כדי להסביר את ההבדל בין שינון להבנה. כולנו בוודאי ניהלנו שיחה דומה לזאת:
(יום המבחן, זליג התלמיד בדרכו לאוניברסיטת תל אביב כדי להבחן במבחן הפסיכומטרי)
זליג התלמיד: אז איך אמרת שמגיעים לאוניברסיטה?
מורה פרטי פסיכומטרי: מאיפה אתה מגיע, מכיוון רמת אביב או עזריאלי?
זליג התלמיד: אררר... לא יודע. יש פה כמה עצים וספסל.
מורה פרטי פסיכומטרי: אז פספסת, הגעת ליקנעם. תסתובב, סע ישר, תפנה שמאלה, תפנה ימינה, תפנה שמאלה והגעת.
זליג התלמיד: אין בעיה.
(שלוש שעות לאחר לאחר מכן)
מורה פרטי פסיכומטרי: זליג איפה אתה? הבחינה כבר נגמרה!
זליג התלמיד: אמרת שמאלה, ימינה, להסתובב ואז שמאלה או להסתובב ורק אז שמאלה ימינה ושוב שמאלה...? כי יש מצב שלקחתי פנייה לא נכונה בבית הפנקייק.
מצער ככל שיהיה המקרה הנ"ל, הוא ממחיש את ההבדל בין זכירה להבנה בצורה טובה – מורה פרטי פסיכומטרי מכיר את הדרך לאוניברסיטה – הוא מבין היכן ממוקמת האוניברסיטה במרחב וכיצד יש להגיע אליה ולכן יכל להסביר לזליג כיצד להגיע אליה מכל כיוון. לעומתו, זליג התלמיד ניסה לזכור את הוראות ההגעה, וכעבור זמן קצר שכח. ולכן, העצה הגדולה ביותר שנוכל לתת לכל לומדי אוצר מילים וביטויים של פסיכומטרי היא זו:
אל תשננו מילים באופן תעשייתי, תבינו אותן!
בוודאי חצי מכם התייאשו עכשיו לגמרי – קיוויתם למצוא קצת הקלה בעומס הלימוד וקיבלתם סיסמאות. "איך לעזאזל בדיוק אפשר להבין מיליון ורבע מילים?" אתם שואלים בזעם, ואצבע אחת כבר מתחילה להקליד בשורה למעלה כתובתו של פורום פסיכומטרי, בו תשמיצו את הבלוג הקטן הזה.
על כך נוכל רק להשיב – סבלנות, תלמידים יקרים... בפוסט הבא הכל יתבהר, ותגלו שלימוד אוצר מילים וביטויים של פסיכומטרי יהפוך לקליל עשרת מונים ממה שהיה קודם.
עד אז, היו חזקים ואל תשכחו לתרגל הרבה.
כמה ממה שלמדתם לבגרות אתם זוכרים? לא יותר מדי, הא? הסיבה לכך היא שבתי ספר ידועים לשמצה בכך ששיטת הלימוד בהם מתבססת על שינון עוד ועוד חומר, ולא הבנה.
לעומת זאת, ברגע במבינים משהו, כבר לא צריך להתאמץ לזכור אותו - הוא פשוט יושב יותר עמוק ויותר חזק בתוך הראש. רוצים דוגמא גם לזה? בבקשה –
כמה מכם יכולים להסביר לאחר מהו תפקידם בעבודה? או לתת הוראות הגעה לביתכם? או למצוא מידע על דברים שאתם מחפשים באינטרנט, כולל להכנס רק לאתרים ששווים משהו ולא להכנס לאתרי הספאם?
כל אלו נראים אולי דברים טריוויאלים שעושים כל הזמן, אבל האמת היא שמדובר בפעולות שמפגינות הבנה. לא מבינים? נבחן את מקרה מתן הוראות הגעה לבית כדי להסביר את ההבדל בין שינון להבנה. כולנו בוודאי ניהלנו שיחה דומה לזאת:
(יום המבחן, זליג התלמיד בדרכו לאוניברסיטת תל אביב כדי להבחן במבחן הפסיכומטרי)
זליג התלמיד: אז איך אמרת שמגיעים לאוניברסיטה?
מורה פרטי פסיכומטרי: מאיפה אתה מגיע, מכיוון רמת אביב או עזריאלי?
זליג התלמיד: אררר... לא יודע. יש פה כמה עצים וספסל.
מורה פרטי פסיכומטרי: אז פספסת, הגעת ליקנעם. תסתובב, סע ישר, תפנה שמאלה, תפנה ימינה, תפנה שמאלה והגעת.
זליג התלמיד: אין בעיה.
(שלוש שעות לאחר לאחר מכן)
מורה פרטי פסיכומטרי: זליג איפה אתה? הבחינה כבר נגמרה!
זליג התלמיד: אמרת שמאלה, ימינה, להסתובב ואז שמאלה או להסתובב ורק אז שמאלה ימינה ושוב שמאלה...? כי יש מצב שלקחתי פנייה לא נכונה בבית הפנקייק.
מצער ככל שיהיה המקרה הנ"ל, הוא ממחיש את ההבדל בין זכירה להבנה בצורה טובה – מורה פרטי פסיכומטרי מכיר את הדרך לאוניברסיטה – הוא מבין היכן ממוקמת האוניברסיטה במרחב וכיצד יש להגיע אליה ולכן יכל להסביר לזליג כיצד להגיע אליה מכל כיוון. לעומתו, זליג התלמיד ניסה לזכור את הוראות ההגעה, וכעבור זמן קצר שכח. ולכן, העצה הגדולה ביותר שנוכל לתת לכל לומדי אוצר מילים וביטויים של פסיכומטרי היא זו:
אל תשננו מילים באופן תעשייתי, תבינו אותן!
בוודאי חצי מכם התייאשו עכשיו לגמרי – קיוויתם למצוא קצת הקלה בעומס הלימוד וקיבלתם סיסמאות. "איך לעזאזל בדיוק אפשר להבין מיליון ורבע מילים?" אתם שואלים בזעם, ואצבע אחת כבר מתחילה להקליד בשורה למעלה כתובתו של פורום פסיכומטרי, בו תשמיצו את הבלוג הקטן הזה.
על כך נוכל רק להשיב – סבלנות, תלמידים יקרים... בפוסט הבא הכל יתבהר, ותגלו שלימוד אוצר מילים וביטויים של פסיכומטרי יהפוך לקליל עשרת מונים ממה שהיה קודם.
עד אז, היו חזקים ואל תשכחו לתרגל הרבה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה