יום שלישי, 30 ביוני 2009

להבין דרך הידיים (אוצר מילים פסיכומטרי חלק IV)

את הבלוג פסיכומטרי חינם נפתח בוידוי אישי מרגש – כותב שורות אלו הוא מושבניק ובנינו, הוא לא בדיוק חכם גדול - בדיוק כמו רבים מחבריו עכברי הכפר. בוודאי מספר גבות התרוממו כרגע, ומאחוריהן עלתה שאלה שפחות או יותר נשמעה כך: "רגע. אבל אם הוא לא חכם גדול, כיצד הוא הגיע למשרה הכה נחשקת של כותב במכון פסיכומטרי מצליח? ואם כבר חושבים על זה, אז איך זה שתמיד אנחנו שומעים על כפריים למיניהם שמצליחים?"
התשובות לשאלות אלו מדהימות בפשטותן – אנחנו בכפר אנשי אדמה ואת שידוע לנו אנו לומדים דרך הידיים.
וזה פועל בדיוק אותו דבר גם בפסיכומטרי.

(בתמונה - זוג כפריים נחושים)


מה זה אומר להבין דרך הידיים? בבסיס גישה זו ללימודים עומדת התובנה שחומר שמשננים באופן פסיבי כלשהו (קריאה, הרצאה) דינו להישכח במהרה. לעומת זאת, כדי לזכור חומר לימוד צריך לעשות איתו משהו. כי אחרי שעושים איתו משהו מבינים אותו, וכך הוא לא הופך לגיבוב מילים, אלה לרעיון מובן יותר שאפשר להסביר. כמה פעמים קראתם משהו בספרי הלימוד ואז ניסיתם לנסח אותו מחדש כתשובה לשאלה אך נכשלתם? זה קרה כי לא הבנתם את החומר באמת – רק שיננתם אותו. לא יכולתם לעשות איתו כלום חוץ מלזכור אותו לתקופה קצרה. לעומת זאת, אם הייתם עושים משהו עם החומר הנקרא הזה, זה היה יכול להיות סיפור אחר לגמרי – לעשות משהו עם חומר לימוד מצריך מחשבה והבנה שלו, שני אלמנטים שמבטיחים את העובדה שהחומר ישאר בתוך הראש שלכם לזמן ממושך. אתם לא סתם זוכרים פרטים שונים, אתם מבינים אותם.

ואיך אנחנו מחברים את כל זה לפסיכומטרי, וליתר דיוק לאוצר מילים פסיכומטרי? פשוט מאוד – כדי להבין ולזכור לטווח ארוך את אלפי המילים וביטויים שיש לזכור, צריך לעשות איתן משהו. מה למשל? נבחן שלושה תלמידים שמנסים להבין את החומר ולא רק לזכור אותו, ונראה איך הם עושים זאת.

זליג הקשקשן – זליג, כידוע לכולנו, אוהב לדבר המון. יום אחד, מורה פרטי פסיכומטרי פנה אליו ואמר לו "שמע זליג, למה לא תנצל את היכולת המדהימה שלך לקשקש ללא צורך לנשום כדי ללמוד אוצר מילים וביטויים של פסיכומטרי?". זליג אימץ את הצעתו של אותו מורה פרטי פסיכומטרי, והחל ללמוד אוצר מילים בקול רם. כאשר למד מילה חדשה, אמר אותה בקול, הקשיב לעצמו, ואז אמר אותה שוב בקול. חבריו של זליג התלהבו מהשיטה ואימצו אותה, ומאז כאשר למד זליג עם חבר אחד או יותר היו מקריאים אחד לשני מילים וביטויים של פסיכומטרי ושואלים אחד את השני שאלות אודותיהן אשר הכריחו אותם לחשוב על המילים השונות שלמדו (מה זה "קנה רצוץ?" אילו ביטויים נרדפים יש לביטוי זה? אילו ביטויים מנוגדים? אילו ביטויים בלועזית מזכירים כל אחד מביטויים אלו? ועוד).

יוסף המספר – יוסף המספר הוא חברו של זליג, והוא לקח את שיטת הקשקוש צעד אחד קדימה. כאשר יוסף למד מילה חדשה, הוא המציא משפט אשר כלל אותה באופן הגיוני. בנוסף, כאשר למד יותר ממילה אחת היה ממציא סיפור קצר בו כלל את הביטויים הללו. ספרו "אדנות תופעות טקטוניות – קובץ סיפורים מאלף ועד תו" יצא זמן קצר לאחר מועד פברואר האחרון.

סבטלניקה הכתבנית – סבטלינקה היא טיפוס פחות ווקאלי או ספרותי משני חבריה, אולם היא כן טיפוס יותר מעשי ופיזי (במקצועה היא רתכת ברזל אך בעצם רוצה להיות שחקנית). לפיכך, היא לוקחת את המושגים ללמוד ולהבין דרך הידיים במובן המילולי של המילה – כאשר סבטלניקה לומדת מילה חדשה היא כותבת אותה שוב ושוב ושוב ושוב ושוב ושוב ושוב ושוב ושוב עד שהיא מרגישה שהיא זוכרת אותה. בסוף כל יום היא אמנם תמלא חמישה דפי פוליו בכיתובים חסרי פשר כמו "טבין ותקילין – תשלום מלא טבין ותקילין – תשלום מלא טבין ותקילין – תשלום מלא טבין ותקילין – תשלום מלא טבין ותקילין – תשלום מלא טבע – יצר, נתן צורה טבע – יצר, נתן צורה טבע – יצר, נתן צורה טבע – יצר, נתן צורה טבע – יצר, נתן צורה טבע – יצר, נתן צורה טבין ותקילין – תשלום מלא טבין ותקילין – תשלום מלא טבין ותקילין – תשלום מלא טבע – יצר, נתן צורה טבע – יצר, נתן צורה טבעת פוליקרטס – דבר בלתי הפיך טבעת פוליקרטס – דבר בלתי הפיך טבעת פוליקרטס – דבר בלתי הפיך טבעת פוליקרטס – דבר בלתי הפיך טבע – יצר, נתן צורה טבין ותקילין – תשלום מלא" – אבל היא תזכור את כל המילים שתלמד. שיטה זו אמנם נשמעת קצת מוזרה, אולם היא מפליאה ביעילותה ומומלצת ביותר. רק נציין בשם כדור הארץ שכתיבה על גבי מחשב יעילה בדיוק כמו כתיבה בכתב יד ולא גורמת לעשרות היפים לצבוא על דלתות מכון לימוד פסיכומטרי שלנו.

אנו מקווים ששיטות אלו יסייעו לכם ללמוד אוצר מילים פסיכומטרי, שכן זהו תחום אשר הצלחה בו קריטית לכל הפרק המילולי, לא רק לשאלות המתייחסות במפורש לאוצר מילים וביטויים. אתם מוזמנים להעיר הערות על יעילות שיטות אלו ולחלוק שיטות פרי מוחכם הקודח עמנו או על גבי פורום פסיכומטרי.

בכניסה הבאה נדבר על משהו אחר לגמרי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה