יום ראשון, 16 באוגוסט 2009

הנה מה טוב ומה נעים הכנה לפסיכומטרי יחד

בזמן האחרון דיברנו לא מעט על פרק אנגלית של המבחן הפסיכומטרי. ולכן, חלאס עם העמלקית הזו! לנושאים לועזיים נוספים עליהם יש לדבר, נחזור בקרוב. אבל עכשיו הגיע הזמן לדבר על נושאים קצת יותר ציוניים – קבוצות לימוד, אחד מעמודי התווך של הכנה לפסיכומטרי ומדינת ישראל.




(קבוצת הלמידה הראשונה בארץ ישראל)


כולנו כבר יודעים כי קורסי פסיכומטרי - בין אם רגילים בכיתות צפופות או מורה פרטי פסיכומטרי - הם התחלה אך הם לא הכל. הכנה לפסיכומטרי כוללת במידה רבה גם התכוננות עצמית אינטנסיבית על ידי תרגול פסיכומטרי. בפוסטים הבאים נבחן את היתרונות והחסרונות של קבוצות לימוד. למי הן מתאימות? מתי הן מתאימות? כמה אנשים כדאי לכלול בקבוצות אלו? אלו ספרי פסיכומטרי צריך כדי לקיים קבוצת לימוד של הכנה לפסיכומטרי? כל זאת ועוד – היום ובהמשך החודש.

מהותו של אותו מוסד מפואר, המכונה קבוצות לימוד, ידוע – ללמוד לבד זה משעמם, אז למה לא להשתעמם עם עוד כמה חבר'ה? אולם רצה ג'א, ובנוסף לצורך החברתי שקבוצות לימוד מספקות לתלמיד, איכשהו יוצא שיש להן גם מעלות לימודיות חיוביות, באופן כללי וגם במקרה של הכנה לפסיכומטרי. זאת תודות לשתי תכונות נפלאות שנובעות מעצם הלמידה עם אנשים נוספים.

התכונה הנפלאה הראשונה של קבוצות למידה היא שאם נתקעים תמיד יש את מי לשאול. הרי מדי פעם נתקלים בשאלות איומות דוגמאת אנלוגיה כמו "מדריך פסיכומטרי פרטי : ז'יטוני מפעל הפיס" (א. ספרי פסיכומטרי : חרמש ; ב. קבוצת למידה של פסיכומטרי : ז'בוטינסקי ; ג. תשובה ב' ; ד. כל התשובות נכונות), שנראה שנכתבה רק כי כותב השאלות עושה ניסויים בפסיכולוגיה קלינית (כמה תלמידים אפשר לשלוח לטיפול). אם הלמידה באותו יום גורלי בו נתקל התלמיד בשאלה הייתה אינדיבידואלית התלמיד ההמוצע היה מעלה את אוסף ספרי פסיכומטרי שלו בלהבות. לעומת זאת, למידה בקבוצות מגדילה את הסיכוי כי מישהו מחבריה יזכה בהארה אלוהית, יבין איך לפתור את שאלות האבדון הללו, ואז – ילמד את כל שאר חברי הקבוצה איך עושים זאת. חברי הקבוצה לומדים ידע חדש והזוכה בהארה אשר התנסה זה עתה בקצת הדרכת פסיכומטרי מעמיק את הבנתו בסוגיה מעצם הסברת פתרונה לשאר החברים.

היתרון השני של הכנה לפסיכומטרי בקבוצת לימוד הוא למעשה הדרבון ההדדי. הרי כולנו מכירים את השתלשלותו של יום הכנה לפסיכומטרי ממוצע:

10:00 – יקיצה טבעית (כדי שחלילה לא נהיה עייפים במשך היום)
10:30 – הכנת ארוחת בוקר דשנה (כי ארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביום)
11:00 – שנ"צ (כדי לעזור לארוחת בוקר להתעכל)
12:00 – השעה בה פתחתם ספרי פסיכומטרי מתוך כוונה לא לסגור אותם עד 4
12:15 – פתיחת רדיו (התוכנית של זהבי עכשיו. והרי אין בעיה ללמוד עם קצת רדיו, לא?)
12:45 – השעה שבה שמתם לב שלא הצלחתם להתרכז בלימודים כי זהבי בדיוק התעצבן ורציתם לשמוע איך הוא יקלל את המאזין שעלה מולו בטלפון. כדי להתאושש יצאתם להפסקה.
13:15 – השעה שבה סיימתם את ההפסקה, שמתם שניצל בתנור והתיישבתם רק לחמש דקות מול הטלוויזיה
13:45 – השעה בה סגרתם את הטלוויזיה והלכתם לשנ"צ זריז כדי להתרענן לקראת למידה אינטנסיבית
15:00 – השעה בה התעוררתם מהשנ"צ ופתחתם ספרי פסיכומטרי מתוך כוונה לא לסגור אותם עד 8
17:00 – השעה בה נמאס לכם ללמוד ופתחתם GTA רק לחמש דקות כדי לנקות את הראש
17:35 – השעה בה המשטרה תפסה אתכם ב- GTA
18:00 – השעה בה פתחתם ספרי פסיכומטרי מתוך כוונה לא לסגור אותם עד 10
19:00 – השעה בה סגרתם ספרי פסיכומטרי והלכתם לנמנמם לרבע שעה
20:00 – השעה בה קמתם מהנמנום והחלטתם שישר אחרי ארוחת ערב אתם לוקחים את עצמכם בידיים
21:10 – השעה בה מתחיל עקרות בית נואשות
22:00 – השעה בה נגמר עקרות בית נואשות ואתם הולכים לעשות דוש ולישון לקראת יום הכנה לפסיכומטרי מפרך נוסף אשר עומד לפניכם כי אתם עייפים מהלמידה


(קבוצת למידה אחרי 9 בערב. לא קל.)

לא קשה להבין איך קבוצות למידה עוזרות להתמודד עם לו"ז א-פסיכומטרי זה. הן מכניסות מסגרת והרגשת שותפות בקושי אשר מקלה על ההתמודדות עם הלמידה האינטנסיבית. גם אם חלק מחברי הקבוצה מעוניינים לעשות הפסקה ארוכה מהדרוש, לרוב אחד מחברי הקבוצה יהיה אחראי מספיק על מנת להעיר לשאר. מהבחינה הזו – של גורם מדרבן ללמוד – אין תחליף לקבוצת למידה לתלמידים שמוצאים עצמם נודדים בין הטלוויזיה למיטה ביום שהיה אמור להיות הכנה לפסיכומטרי מרוכזת.

זהו להפעם קוראים יקרים. בשבוע הבא נדון עוד קצת בנושא זה של קבוצות למידה. ועד אז – אל תשכחו לתרגל.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה