ישנם הרבה מכוני פסיכומטרי היום בשוק. חלקם מתרברבים במורים שלהם, חלקם מציעים תוכנות מחשב שאמורות לשפר את יכולות הלימוד של התלמיד וחלק פשוט מתגאים בציונים שתלמידיהם קיבלו. ההחלטה של מכון הפסיכומטרי נראית לתלמיד הממוצע כזאת שתקבע את ציונו במבחן פסיכומטרי ואת עתידו האקדמי (אם לא את עתידו התעסוקתי). אולם בפועל, רוב המחקרים מראים שהשפעת קורס פסיכומטרי על הציון הסופי של התלמיד, הוא זניח במקרה הטוב.
רוב המכונים עובדים על נטרול אלמנט החשיבה ומתמקדים במקום זאת בהקניית שיטות לפתירת סוגי התרגילים השונים. שיטות אלו מתורגלות שוב ושוב עד שהופכות לאוטומטיות, במטרה לגרום לנבחן לפתור את התרגיל באופן טכני בלבד. הבעיה עם שיטות אלו, היא שהן יוצאות כנגד המטרה שלשמה נועד המבחן – הקניית יכולות למידה בזמן קצר יחסית, על-מנת לדרג את יכולות הלמידה של התלמיד. ברור לכולם שהמבחן איננו בודק אינטליגנציה ואיננו משקף רמת הידע של הנבחן.
עובדות אלו נזרקות לא פעם בגנות המבחן (ומושמעות לרוב על-ידי אלו שמקבלים ציונים נמוכים במבחן. אולם התייחסות מעין זו אל המבחן הפסיכומטרי מפספסת את מטרתו המקורית. הפסיכומטרי משמש ככלי מיון וסינון שבו משתמשות האוניברסיטאות על-מנת לברור את מועמדיהן.
אנו נמצאים בתקופה שמרבית הצעירים שמסיימים את לימודי החובה שלהם בתיכון מעוניינים להמשיך ללימודים גבוהים. מדינת ישראל, כידוע, היא מדינה קטנה עם מספר מועט של אוניברסיטאות (ביחס לכמות התלמידים שמעוניינים להירשם למוסדות להשכלה גבוהה). יתרה מכך, מטרת המיון משרתת לא רק את האינטרסים של מוסדות הלימוד – היא גם עוזרת לתלמיד עצמו.
יכולות הלימוד שנבדקות בבחינה משמשות כאינדקציה טובה למדי לרמת ההתאמה של התלמיד למקצוע מסוים. לימודי הנדסה, לדוגמא, מצריכים יכולות לימודיות ושינון גבוהות. תלמיד שקיבל ציון נמוך בפסיכומטרי כנראה חסר את אותן יכולות. ברור כמובן שזו אינדקציה חלקית ליכולות למידה, אולם היא הטובה ביוצר שנמצאת כרגע בשימוש. התהייה האמיתי אם-כך, צריכה להיות בנוגע לדרך בה ניתן לשפר את יכולות הלמידה בזמן הקצר ביותר. לצורך כך אין סיבה להירשם לקורס שמועבר כשבלונה בין המכונים השונים. במקום זאת, יש לנסות ולהתמקד בלמידת החומר אותו הפסיכומטרי מנסה לבדוק.
זה כמובן נשמע פשוט על הנייר, במיוחד לאור העובדה שרובנו נכוונו ממערכת החינוך הממלכתית שעיקרה יכולות אלו כמעט לחלוטין. מה גם, שעיקר הקושי לתלמידים הוא בלמידה עצמאית ונכונה. מסגרת הלימודים היא נושא חשוב נוסף, שכן היא מקנה לתלמיד סביבת למידה מבוקרת, מקצועית ואיכותית. מרבית המכונים
כיום מציעים לתלמידיהם יחס חניכה אישי המבוסס על מורה פרטי שמעביר את החומר בהתאם לרמתו של כל תלמיד ותלמיד. מורה פרטי לפסיכומטרי, שמכיר את התלמיד ויודע להתמקד בנושאים החלשים אותם התלמיד צריך לתרגל.
רוב המכונים עובדים על נטרול אלמנט החשיבה ומתמקדים במקום זאת בהקניית שיטות לפתירת סוגי התרגילים השונים. שיטות אלו מתורגלות שוב ושוב עד שהופכות לאוטומטיות, במטרה לגרום לנבחן לפתור את התרגיל באופן טכני בלבד. הבעיה עם שיטות אלו, היא שהן יוצאות כנגד המטרה שלשמה נועד המבחן – הקניית יכולות למידה בזמן קצר יחסית, על-מנת לדרג את יכולות הלמידה של התלמיד. ברור לכולם שהמבחן איננו בודק אינטליגנציה ואיננו משקף רמת הידע של הנבחן.
עובדות אלו נזרקות לא פעם בגנות המבחן (ומושמעות לרוב על-ידי אלו שמקבלים ציונים נמוכים במבחן. אולם התייחסות מעין זו אל המבחן הפסיכומטרי מפספסת את מטרתו המקורית. הפסיכומטרי משמש ככלי מיון וסינון שבו משתמשות האוניברסיטאות על-מנת לברור את מועמדיהן.
אנו נמצאים בתקופה שמרבית הצעירים שמסיימים את לימודי החובה שלהם בתיכון מעוניינים להמשיך ללימודים גבוהים. מדינת ישראל, כידוע, היא מדינה קטנה עם מספר מועט של אוניברסיטאות (ביחס לכמות התלמידים שמעוניינים להירשם למוסדות להשכלה גבוהה). יתרה מכך, מטרת המיון משרתת לא רק את האינטרסים של מוסדות הלימוד – היא גם עוזרת לתלמיד עצמו.
יכולות הלימוד שנבדקות בבחינה משמשות כאינדקציה טובה למדי לרמת ההתאמה של התלמיד למקצוע מסוים. לימודי הנדסה, לדוגמא, מצריכים יכולות לימודיות ושינון גבוהות. תלמיד שקיבל ציון נמוך בפסיכומטרי כנראה חסר את אותן יכולות. ברור כמובן שזו אינדקציה חלקית ליכולות למידה, אולם היא הטובה ביוצר שנמצאת כרגע בשימוש. התהייה האמיתי אם-כך, צריכה להיות בנוגע לדרך בה ניתן לשפר את יכולות הלמידה בזמן הקצר ביותר. לצורך כך אין סיבה להירשם לקורס שמועבר כשבלונה בין המכונים השונים. במקום זאת, יש לנסות ולהתמקד בלמידת החומר אותו הפסיכומטרי מנסה לבדוק.
זה כמובן נשמע פשוט על הנייר, במיוחד לאור העובדה שרובנו נכוונו ממערכת החינוך הממלכתית שעיקרה יכולות אלו כמעט לחלוטין. מה גם, שעיקר הקושי לתלמידים הוא בלמידה עצמאית ונכונה. מסגרת הלימודים היא נושא חשוב נוסף, שכן היא מקנה לתלמיד סביבת למידה מבוקרת, מקצועית ואיכותית. מרבית המכונים
כיום מציעים לתלמידיהם יחס חניכה אישי המבוסס על מורה פרטי שמעביר את החומר בהתאם לרמתו של כל תלמיד ותלמיד. מורה פרטי לפסיכומטרי, שמכיר את התלמיד ויודע להתמקד בנושאים החלשים אותם התלמיד צריך לתרגל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה