כולם ידעו שזה יגיע, זה היה עניין של זמן. שני המחנות היריבים של הכנה לפסיכומטרי לא יכלו לקבל האחד את קיומו של השני, וההתנגשות בניהם הכתה גלים בכל רחבי בואכה אבן גבירול. העימות, כמו בכל המלחמות הגדולות, נסב סביב סוגיה אידיאולוגית ראשונה במעלה - האם במקרה ונתקלים במהלך מבחן פסיכומטרי בשאלה אותה לא מצליחים לפתור לנחש אותה או לנסות ולהמשיך לפתור?
אכן, מעולם לא נראה קורס הכנה לפסיכומטרי כה סוער. מחנה המתנחשים התבצר בתוך מגדל המאה ושם ערך ללא הרף סימולציות של סימולציה פסיכומטרי בה כל השאלות בלתי פתירות ולמעשה נועדו לתרגול ניחוש. לעומתם מחנה הנחושים התבצר ב"פלאפל ארבעת הכדורים", שם אכל פלאפל וערך סימולציות של סימולציה פסיכומטרי בה שאלות שניתן לפתור בלא פחות מחמש דקות. קלגסים מאת שני הצדדים התהלכו בשני עברי רחוב, הטילו חיתתם על חתולי הרחוב וזקנים עריריים עם שקיות של קניות, והשליכו האחד על השני באכזריות עפרונות תקניים כמו גם ספרי לימוד פסיכומטרי.
מכון פסיכומטרי שלנו עמד בלב המצור. אין יוצא ואין בא. הרחוב משותק. על פי ההערכות שיחות שלום לא יתקיימו לפני מועד מרץ 2010. כבר לפני שבוע ימים ניסינו ליצור קשר עם בעל-פסיכומטרי, האדון הבלתי מעורער של מכון הכנה לפסיכומטרי שלנו – האדם היחיד אשר מסוגל לתווך בין הצדדים ולפתור את הסוגיה עקב היותו האוטוריטה הבלתי מעורערת בתחום של הכנה לפסיכומטרי. אפס – קווי התקשורת נותקו זה מכבר. קבוצת נחשנים נשכה באישון לילה את קווי השח-רחוק של מכון הכנה לפסיכומטרי שלנו (לאחר שניחשה בהצלחה את מיקומם), וכאילו בתגובה גילינו כי קבוצת נחושים נחושה במיוחד הצליחה לפרוץ את מערכות האבטחה של הכיסוי הסלולארי של תל אביב כולה.
בסמוך לי על גג מכון הכנה לפסיכומטרי שכב על בטנו מורה פרטי לפסיכומטרי. מעל שנינו הייתה פרוסה רשת הסוואה צבועה בסכמה של פרק כמותי. בידיו אחז מורה פרטי לפסיכומטרי יונה חומה, עם פתקית לזכירת אוצר מילים, מתנת מכון הכנה לפסיכומטרי מתחרה לרגלה לאחד מתלמידיה שערק אלינו.
"את תיקוותנו האחרונה, ציפורה." לחשתי לה. "עופי לביתו של בעל פסיכומטרי, יידעי אותו כי ממלכתו מתפוררת!"
מורה פרטי לפסיכומטרי ואני הנהנו זה לזה, והוא זרק את הציפור האצילית לאוויר הפתוח. מייד הומטרה על הציפור האמיצה אש גהינום בדמות כדורי טפו-טפו עשויים מטפסי רישום אל קורס הכנה לפסיכומטרי.
"עופי, עופי ציפור אצילה...!" לחשתי בנחישות.
מורה פרטי לפסיכומטרי עקב אחר מעופה של ציפורה במשקפת. "היא מעל כיכר המדינה... ארלוזרוב... איכילוב... מרכז גולדה..."
עיני כבר ברקו והחלתי לדמיין לעצמי את קיצו של מצור הכנה לפסיכומטרי זה, אולם כגודל התקווה כך גודל האכזבה. ואכן, לבי צנח כאשר מבין שפתיו של מורה פרטי לפסיכומטרי יצא "אוי לא..."
הבטתי בו בחשש, והוא הביט בי בחזרה. "סינמטק... לא היה לה סיכוי... אחד הזקנים מפזר לחם... "
דפקתי באגרופי על המרזב. "לעזאזל...! איך נוכל לפתור שאלת פסיכומטרי ארורה זו ולהשכין שלום בקרב תלמידי קורס הכנה לפסיכומטרי?" שאלתי רטורית.
ואז שמעתי קול מוכר ועוצמתי אומר מאחורי "זה יותר פשוט ממה שאתה חושב...!"
מורה פרטי לפסיכומטרי ואני הסתובבנו מיד, ושם ראינו אותו - עומד בשילוב ידיים וחולצה כחולה עליה כתוב "אל תשאל מה פסיכומטרי יכול לעשות לך, שאל מה אתה יכול לעשות עבור פסיכומטרי" – באורח פלא בעל פסיכומטרי שמע את תפילתנו. אורי הגיע לעשות שלום ולהוציא את הפסיכו מהפסיכומטרי.
כיצד הגיע אורי, בעל פסיכומטרי, לגג מכון הכנה לפסיכומטרי? כיצד יצליח להשכין שלום בין הניצים? ומה תהיה תשובתו לשאלת השאלות – לנחש או להיות נחוש?
כל זאת בפוסט הבא, ועד אז אל תשכחו לתרגל.
אכן, מעולם לא נראה קורס הכנה לפסיכומטרי כה סוער. מחנה המתנחשים התבצר בתוך מגדל המאה ושם ערך ללא הרף סימולציות של סימולציה פסיכומטרי בה כל השאלות בלתי פתירות ולמעשה נועדו לתרגול ניחוש. לעומתם מחנה הנחושים התבצר ב"פלאפל ארבעת הכדורים", שם אכל פלאפל וערך סימולציות של סימולציה פסיכומטרי בה שאלות שניתן לפתור בלא פחות מחמש דקות. קלגסים מאת שני הצדדים התהלכו בשני עברי רחוב, הטילו חיתתם על חתולי הרחוב וזקנים עריריים עם שקיות של קניות, והשליכו האחד על השני באכזריות עפרונות תקניים כמו גם ספרי לימוד פסיכומטרי.
מכון פסיכומטרי שלנו עמד בלב המצור. אין יוצא ואין בא. הרחוב משותק. על פי ההערכות שיחות שלום לא יתקיימו לפני מועד מרץ 2010. כבר לפני שבוע ימים ניסינו ליצור קשר עם בעל-פסיכומטרי, האדון הבלתי מעורער של מכון הכנה לפסיכומטרי שלנו – האדם היחיד אשר מסוגל לתווך בין הצדדים ולפתור את הסוגיה עקב היותו האוטוריטה הבלתי מעורערת בתחום של הכנה לפסיכומטרי. אפס – קווי התקשורת נותקו זה מכבר. קבוצת נחשנים נשכה באישון לילה את קווי השח-רחוק של מכון הכנה לפסיכומטרי שלנו (לאחר שניחשה בהצלחה את מיקומם), וכאילו בתגובה גילינו כי קבוצת נחושים נחושה במיוחד הצליחה לפרוץ את מערכות האבטחה של הכיסוי הסלולארי של תל אביב כולה.
בסמוך לי על גג מכון הכנה לפסיכומטרי שכב על בטנו מורה פרטי לפסיכומטרי. מעל שנינו הייתה פרוסה רשת הסוואה צבועה בסכמה של פרק כמותי. בידיו אחז מורה פרטי לפסיכומטרי יונה חומה, עם פתקית לזכירת אוצר מילים, מתנת מכון הכנה לפסיכומטרי מתחרה לרגלה לאחד מתלמידיה שערק אלינו.
"את תיקוותנו האחרונה, ציפורה." לחשתי לה. "עופי לביתו של בעל פסיכומטרי, יידעי אותו כי ממלכתו מתפוררת!"
מורה פרטי לפסיכומטרי ואני הנהנו זה לזה, והוא זרק את הציפור האצילית לאוויר הפתוח. מייד הומטרה על הציפור האמיצה אש גהינום בדמות כדורי טפו-טפו עשויים מטפסי רישום אל קורס הכנה לפסיכומטרי.
"עופי, עופי ציפור אצילה...!" לחשתי בנחישות.
מורה פרטי לפסיכומטרי עקב אחר מעופה של ציפורה במשקפת. "היא מעל כיכר המדינה... ארלוזרוב... איכילוב... מרכז גולדה..."
עיני כבר ברקו והחלתי לדמיין לעצמי את קיצו של מצור הכנה לפסיכומטרי זה, אולם כגודל התקווה כך גודל האכזבה. ואכן, לבי צנח כאשר מבין שפתיו של מורה פרטי לפסיכומטרי יצא "אוי לא..."
הבטתי בו בחשש, והוא הביט בי בחזרה. "סינמטק... לא היה לה סיכוי... אחד הזקנים מפזר לחם... "
דפקתי באגרופי על המרזב. "לעזאזל...! איך נוכל לפתור שאלת פסיכומטרי ארורה זו ולהשכין שלום בקרב תלמידי קורס הכנה לפסיכומטרי?" שאלתי רטורית.
ואז שמעתי קול מוכר ועוצמתי אומר מאחורי "זה יותר פשוט ממה שאתה חושב...!"
מורה פרטי לפסיכומטרי ואני הסתובבנו מיד, ושם ראינו אותו - עומד בשילוב ידיים וחולצה כחולה עליה כתוב "אל תשאל מה פסיכומטרי יכול לעשות לך, שאל מה אתה יכול לעשות עבור פסיכומטרי" – באורח פלא בעל פסיכומטרי שמע את תפילתנו. אורי הגיע לעשות שלום ולהוציא את הפסיכו מהפסיכומטרי.
כיצד הגיע אורי, בעל פסיכומטרי, לגג מכון הכנה לפסיכומטרי? כיצד יצליח להשכין שלום בין הניצים? ומה תהיה תשובתו לשאלת השאלות – לנחש או להיות נחוש?
כל זאת בפוסט הבא, ועד אז אל תשכחו לתרגל.
נתקלת בשאלה חיננית בגיאומטריה. נראית פשוטה, אין הרבה נתונים, איור פשוט ומסביר פנים. אבל אז חשכו עיניך והבנת: השאלה איננה תמימה כפי שהיא נראית. אי אפשר לפתור אותה. צריך למתוח בערך חמישה או עשרה קווי עזר ורק אז אפשר להתחיל לפתור.
השבמחקאיפה מותחים אותם? איזה משפט אני צריך ליישם? מה מצפים ממני? לנסות למתוח את כל הקווים האפשריים בין כל הקודקודים ולהקיף במעגל רק ליתר ביטחון? יקח לי לפחות רבע שעה. צריך לנחש.
הלו, אני בניתי על שמונה מאות, או לפחות שבע מאות. לנחש, לפתור או לדלג ולחזור? לנחש, לדלג ולחזור. לפתור, לחזור ולדלג. אוי. לעזאזל. יאללה, זה הזמן לקרוע את השאלה לאלפי גזרי נייר. הבוחן תפס אותי, והרחיק אותי מייד מהכיתה. למה הוא לא הסתפק באזהרה? למה להרחיק אותי מהכיתה? אולי כי צרחתי בקולי קולות, אבל מה, אני לא בן אדם?
צריך לא להיכנס לפאניקה, ולהירגע. להפנות את מירב המאמצים, ולהתפוצץ עם כל התסכול על השאלה הבאה. בינתיים מסמנים את התשובה שנראית הכי מורכבת ומכילה כמה שיותר אלמנטים מכל שאר התשובות (כגון שורש שלוש ואיזה פאי קטן), ואם באמת אין מושג אז מסמנים ג' וממשיכים הלאה.
מסיימים לענות על כל השאלות, ואם נשאר זמן, חוזרים למוקש. חוזרים לשאלה בראש אחר, ואז שצריך למתוח רק קו עזר אחד קטן, ואז מגלים שהמשולשים בכלל דומים וצריך רק להשתמש בשיטת פיתגורס.
לא מנחשים או פותרים. פותרים, ואם נכשלים, מנחשים ואז פותרים שוב..> אין מחנה מנצח.
אמת, התרגול הוא ידידו הטוב ביותר של הפסיכומטרי
השבמחק