יום רביעי, 22 באפריל 2009

מבחן פסיכומטרי - שאלות אנלוגיות

מבחן פסיכומטרי – סקירת פרק - חשיבה מילולית – שאלות אנלוגיות


החלק השני בפרק החשיבה המילולית בבחינה הפסיכומטרי הוא חמש שאלות הידועות כאנלוגיות.

כל שאלה בחלק האנלוגיות הינה למעשה צמד מילים או ביטויים אשר קיים בניהן יחס מסוים
אנלוגיה לדוגמא – הכנה נאותה למבחן הפסיכומטרי : ציון פסיכומטרי גבוה.
אנלוגיה אחרת – רעוע : להפיל
ארבע התשובות האפשריות הינן ארבע צמדי מילים וביטויים נוספים.
על הנבחן למצוא מבין ארבע התשובות האפשריות את האנלוגיה אשר היחס בין צמד המילים המופיעות בה הוא הדומה ביותר ליחס בין שתי המילים של האנלוגיה המקורית.

שאלות האנלוגיות שבפרק החשיבה המילולית ידועות כבעייתיות למדי, מאחר ויחס בין שתי מילים אינו דבר אובייקטיבי בהכרח. כך למשל נבחן אחד עשוי לחשוב שהכנה נאותה למבחן פסיכומטרי מסייעת לציון פסיכומטרי גבוה, ולכן יבחר בתשובה דומה (למשל מורה פרטי פסיכומטרי מסייע להכנה טובה לבחינה הפסיכומטרית). לעומתו, נבחן אחר עשוי לחשוב שהכנה נאותה למבחן הפסיכומטרי מביאה ציון פסיכומטרי גבוה, ולכן יבחר בתשובה בה ניכר יחס דומה בין שני חלקי האנלוגיה (למשל מדריך פסיכומטרי מנוסה מביא ידע וטכניקות למידה). במילים אחרות – נוסחת הקסם לפתרון שאלות האנלוגיות אינו לבחור ביחס שנראה לנבחן כנכון, אלא לנסות להבין את ההיגיון שהנחה את כותבי הבחינה הפסיכומטרית. היגיון זה של כותבי הבחינה הפסיכומטרית עשוי להיות מבלבל תחילה או בלתי מובן, אולם הנחיה נאותה ותרגול עקבי במסגרת תוכנית לימודים מותאמת אישית יסייעו בהבנתו. פתרון אנלוגיות לא יהווה בעיה לתלמיד אשר הודרך באופן הולם, וברשותו ידע אודות ההיגיון הפנימי של כותבי הבחינה הפסיכומטרית וטכניקות התמודדות עם לחץ הזמן.
ראוי גם לציין כי שאלות האנלוגיות נחשבות בעיני המרכז הארצי לבחינות והערכה כשאלות בעלות התוקף הסטטיסטי הגבוה ביותר מבין כל חלקי הבחינה!
במלים אחרות – זהו החלק החוזה בצורה הטובה ביותר את הצלחת הנבחן בלימודים גבוהים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה