מבחן פסיכומטרי – סקירת פרק - חשיבה מילולית – שאלות מילים וביטויים
במדינת ישראל, על אדם המעוניין להתחיל ללמוד במוסד להשכלה גבוהה לגשת להבחן ראשית במבחן פסיכומטרי. ציון הפסיכומטרי שיקבל הנבחן משמש כאחד המדדים המרכזיים בקבלתו למוסד האקדמאי. ציון פסיכומטרי גבוה הינו קריטי למעוניינים בקבלה למסלולי לימוד רבים - ככל שציון הפסיכומטרי יהיה יותר גבוה כך יפתחו בפני המועמד יותר מסלולי לימוד. נבחנים המעוניינים בציון פסיכומטרי גבוה ישכילו להתכונן לבחינה היטב. קיימים כיום מכוני לימוד רבים המעסיקים מדריכי פסיכומטרי מנוסים ומתמחים בקיום קורסי הכנה לבחינה הפסיכומטרי (חשוב לבחור מכון אשר מציע את היחס האישי ביותר – כיתות לימוד אינן אפקטיביות כקבוצות לימוד קטנות או שיעורי פסיכומטרי פרטיים). למרות זאת, חשוב להכיר את הבחינה וחלקיה עוד טרם תחילת קורס ההכנה. הבחינה הפסיכומטרית מורכבת משלושה חלקים – חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית.
מאמר זה הוא הראשון מבין סדרת מאמרים אשר יסקרו את חלקי הבחינה הפסיכומטרית. מטרתו היא להציג את שאלות אוצר המילים והביטויים המופיעות בפרקי החשיבה המילולית של הבחינה הפסיכומטרית. המאמרים הבאים יסקרו את חלקי הבחינה האחרים בפרקי החשיבה הכמותית ובפרקי החשיבה הכמותית והאנגלית של הבחינה הפסיכומטרית.
בכל מבחן פסיכומטרי יופיעו שניים או שלושה פרקי חשיבה מילולית. בכל פרק חשיבה מילולית שכזה יופיעו שלושים שאלות בנושאים שונים. עקב לחץ הזמן במהלך הבחינה הפסיכומטרית, לרשות הנבחן עומדת כדקה לפתור כל שאלה (בלי פאניקה – הכנה אישית ממדריך פסיכומטרי מנוסה תאפשר לכל נבחן להצטיין ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה). השאלות עוסקות במספר תחומים – מילים וביטויים, אנלוגיות, השלמת משפטים, החלפת אותיות (שאלות פ.ט.ל.), שאלות היגיון והבנת הנקרא.
כאמור, מאמר זה יסקור את שאלות המילים וביטויים והאנלוגיות. המאמרים הבאים בסדרה יסקרו את שאלות החלפת האותיות, השלמת משפטים, שאלות ההיגיון והבנת הנקרא.
לרוב, פרק החשיבה המילולית בבחינה הפסיכומטרית יפתח בארבע או חמש שאלות אוצר מילים וביטויים. שאלות המילים וביטויים מתבססות על בקיאותו של הנבחן בשפה העברית, אוצר מילים רחב והיכרותו עם ביטויים נפוצים יותר או פחות. גם הנבחן הדובר עברית צחה וודאי יפלבל בעיניו במבוכה כאשר יתקל במושגים כמו במבום, אלונטית, הערתה או חיווי אותם דורשים כותבי הבחינה הפסיכומטרית מהנבחן להכיר.
זאת ועוד – בקיאות באוצר מילים גבוה נדרשת לכל אורך פרקי החשיבה המילולית, שכן כותבי מבחן הפסיכומטרי משתמשים באופן שוטף במילים וביטויים ברמה גבוהה גם בשאר סוגי השאלות. פעמים רבות, אוצר מילים ברמה גבוהה עשוי להוות את המפתח להצלחה או כשלון בפתרון שאלה. מרבית מכונים לפסיכומטרי מעדכנים באופן שוטף מילונים עבי כרס ובהם מופיעים מילים וביטויים אשר עשויים להופיע במבחן הפסיכומטרי. בשורה התחתונה, עמידה ברף אוצר המילים הנדרש בבחינה הפסיכומטרית תלוי אך ורק בתלמיד ובנכונותו לשנן מדי יום עשרות מילים וביטויים חדשים. אף על פי כן, הדרכה אישית ממדריך פסיכומטרי מנוסה תקל עשרות מונים על לימוד אוצר המילים תודות לטכניקות למידה המוכרות למדריכי פסיכומטרי מנוסים.
השתתפות בקורס פסיכומטרי אישי או בקבוצה קטנה תעלה את איכות ומהירות שינון ולמידת אוצר המילים עוד יותר, שכן מדריך פסיכומטרי פרטי יכיר היטב את התלמיד, יתרונותיו וחולשותיו, ויתמקד אך ורק בו במהלך השיעור. השאלות בחלק המילים והביטויים לא יהוו מכשול לתלמיד אשר יתכונן אליהן כראוי – לעיתים יתבקש התלמיד להשלים משפט, להצביע על מילה יוצאת דופן בין מספר מילים נרדפות, להצביע על שימוש נכון או לא נכון בביטוי ועוד. למידה נכונה של אוצר המילים היא המפתח להצלחה בחלק זה של פרקי החשיבה המילולית.
במדינת ישראל, על אדם המעוניין להתחיל ללמוד במוסד להשכלה גבוהה לגשת להבחן ראשית במבחן פסיכומטרי. ציון הפסיכומטרי שיקבל הנבחן משמש כאחד המדדים המרכזיים בקבלתו למוסד האקדמאי. ציון פסיכומטרי גבוה הינו קריטי למעוניינים בקבלה למסלולי לימוד רבים - ככל שציון הפסיכומטרי יהיה יותר גבוה כך יפתחו בפני המועמד יותר מסלולי לימוד. נבחנים המעוניינים בציון פסיכומטרי גבוה ישכילו להתכונן לבחינה היטב. קיימים כיום מכוני לימוד רבים המעסיקים מדריכי פסיכומטרי מנוסים ומתמחים בקיום קורסי הכנה לבחינה הפסיכומטרי (חשוב לבחור מכון אשר מציע את היחס האישי ביותר – כיתות לימוד אינן אפקטיביות כקבוצות לימוד קטנות או שיעורי פסיכומטרי פרטיים). למרות זאת, חשוב להכיר את הבחינה וחלקיה עוד טרם תחילת קורס ההכנה. הבחינה הפסיכומטרית מורכבת משלושה חלקים – חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית.
מאמר זה הוא הראשון מבין סדרת מאמרים אשר יסקרו את חלקי הבחינה הפסיכומטרית. מטרתו היא להציג את שאלות אוצר המילים והביטויים המופיעות בפרקי החשיבה המילולית של הבחינה הפסיכומטרית. המאמרים הבאים יסקרו את חלקי הבחינה האחרים בפרקי החשיבה הכמותית ובפרקי החשיבה הכמותית והאנגלית של הבחינה הפסיכומטרית.
בכל מבחן פסיכומטרי יופיעו שניים או שלושה פרקי חשיבה מילולית. בכל פרק חשיבה מילולית שכזה יופיעו שלושים שאלות בנושאים שונים. עקב לחץ הזמן במהלך הבחינה הפסיכומטרית, לרשות הנבחן עומדת כדקה לפתור כל שאלה (בלי פאניקה – הכנה אישית ממדריך פסיכומטרי מנוסה תאפשר לכל נבחן להצטיין ולקבל ציון פסיכומטרי גבוה). השאלות עוסקות במספר תחומים – מילים וביטויים, אנלוגיות, השלמת משפטים, החלפת אותיות (שאלות פ.ט.ל.), שאלות היגיון והבנת הנקרא.
כאמור, מאמר זה יסקור את שאלות המילים וביטויים והאנלוגיות. המאמרים הבאים בסדרה יסקרו את שאלות החלפת האותיות, השלמת משפטים, שאלות ההיגיון והבנת הנקרא.
לרוב, פרק החשיבה המילולית בבחינה הפסיכומטרית יפתח בארבע או חמש שאלות אוצר מילים וביטויים. שאלות המילים וביטויים מתבססות על בקיאותו של הנבחן בשפה העברית, אוצר מילים רחב והיכרותו עם ביטויים נפוצים יותר או פחות. גם הנבחן הדובר עברית צחה וודאי יפלבל בעיניו במבוכה כאשר יתקל במושגים כמו במבום, אלונטית, הערתה או חיווי אותם דורשים כותבי הבחינה הפסיכומטרית מהנבחן להכיר.
זאת ועוד – בקיאות באוצר מילים גבוה נדרשת לכל אורך פרקי החשיבה המילולית, שכן כותבי מבחן הפסיכומטרי משתמשים באופן שוטף במילים וביטויים ברמה גבוהה גם בשאר סוגי השאלות. פעמים רבות, אוצר מילים ברמה גבוהה עשוי להוות את המפתח להצלחה או כשלון בפתרון שאלה. מרבית מכונים לפסיכומטרי מעדכנים באופן שוטף מילונים עבי כרס ובהם מופיעים מילים וביטויים אשר עשויים להופיע במבחן הפסיכומטרי. בשורה התחתונה, עמידה ברף אוצר המילים הנדרש בבחינה הפסיכומטרית תלוי אך ורק בתלמיד ובנכונותו לשנן מדי יום עשרות מילים וביטויים חדשים. אף על פי כן, הדרכה אישית ממדריך פסיכומטרי מנוסה תקל עשרות מונים על לימוד אוצר המילים תודות לטכניקות למידה המוכרות למדריכי פסיכומטרי מנוסים.
השתתפות בקורס פסיכומטרי אישי או בקבוצה קטנה תעלה את איכות ומהירות שינון ולמידת אוצר המילים עוד יותר, שכן מדריך פסיכומטרי פרטי יכיר היטב את התלמיד, יתרונותיו וחולשותיו, ויתמקד אך ורק בו במהלך השיעור. השאלות בחלק המילים והביטויים לא יהוו מכשול לתלמיד אשר יתכונן אליהן כראוי – לעיתים יתבקש התלמיד להשלים משפט, להצביע על מילה יוצאת דופן בין מספר מילים נרדפות, להצביע על שימוש נכון או לא נכון בביטוי ועוד. למידה נכונה של אוצר המילים היא המפתח להצלחה בחלק זה של פרקי החשיבה המילולית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה